reede, 16. jaanuar 2009

Kuivõrd Euroopa Liidu 2009. aasta eelarve prioriteedid on kooskõlas Lissaboni lepingus tõstatatud Euroopa Liidu pikaajaliste arenguprioriteetidega?

Euroopal on 21. sajandil lahendada mitmeid probleeme: majanduse globaliseerumine, demograafiline (taand)areng, kliimamuutused ning energiajulgeolek. Lisaks on selge, et 27 riigist koosnev liit ei saa enam toimida 15 liikmele mõeldud õigusraamistikus. Sellest tulenevalt on koostatud Lissaboni leping, millel on laias laastus neli põhilist pikaajalist arenguprioriteeti. Nendeks on demokraatlik
um ja läbipaistvam Euroopa (rahvusparlamentide suurem roll, kodanike hääle osakaalu suurendamine, ülesannete selgem jaotus ELi institutsioonide vahel, Europarlamendi senisest märkimisväärsem roll); tõhusam Euroopa (tulemuslik otsustusmenetlus, stabiilsem institutsiooniline raamistik, eurooplaste elu parandamine – sotsiaalne turvalisus, energiajulgeolek, võitlus terrorosmiga, keskkonnaküsimused); õigustel, väärtustel ja vabadusel rajanev solidaarne ning turvaline Euroopa (kodanike õigused, turvalisuse suurendamine, liikmesriikidevaheline solidaarsus) ja ELi rolli tugevdamine maailmas (välisasjade ja julgeolekupoliitika kõrge esindaja ametikoha loomine, liidule juriidilise isiku staatuse andmine). Mainitud pikaajalised eesmärgid nõuavad küllalt suuri investeeringuid. Alljärgnevalt vaadeldakse ELi 2009. aasta eelarve eelnõud ning võrreldakse seda Lissaboni lepingus väljatooduga (arvestamata fakti, et tegelikult ei ole leping jõustunud). 

ELi eelarve kogumahuks esimesel lugemisel juulis 2008 (ECOFINis) oli 134,4 miljardit eurot, mille proportsioonid jagunesid järgmiselt. Suurimaks artikliks ligi 45% on ühtekuuluvusele ja konkurentsivõimele tehtavad kulutused majanduskasvu ja tööhõive tagamiseks. Mahult järgmise – u 32% eelarvest – moodustavad otsetoetused ning turuga seonduvad kulud. Kolmas suur grupp on maaelu, keskkonda ja kalandust puudutavad eraldised (u 11%). Ülejäänud kuluartiklid on juba suhteliselt väiksema protsentuaalse osakaaluga: administratiivkulud 5,7%, välissuhtlus 5,5%, kodanikkond 1,1%. 

Eesmärkide ja eelarveprioriteetide kooskõla hindamiseks aga pelgalt proportsioonide analüüsist ei piisa. Vajalik on samuti vaadelda eelarveridade tõuse, mis on üheks  prioretiseerimise indikaatoriks. Kuigi kodanikkonnale, õiglusele ja turvalisusele minev summa moodustab eelarves „tühise“ 1,1%, on tõus võrreldes eelmise aastaga märkimisväärne - 8,6%. See on selge märk, et Lissaboni lepingu eesmärke on eelarve koostamisel arvestatud. Vaadeldes konkurentsivõimet ning tööhõivet, on kasv küll vaid 3%, kuid samas arvestades, et see on niikuinii ELi kulutuste mahukaim osa, võib järeldada, et ka siinkohal on asjad korrelatsioonis. Pisut aga tekitab küsitavusi ELi globaalse rolli tähtsustamine: eelarverea kasv on ainult 1,8%, kuigi just nimetatud eesmärk on küllaltki palju avalikku tähelepanu saanud, samuti on see üks Lissaboni lepingu vajalikkuse põhjendamise argumentidest. Siinkohal võiks eeldada siiski pisut suuremat fokusseeritust. Rääkides tõhususest institutsionaalses võtmes ning nähes, et planeeritav kulude tõus on 5%, võib aga öelda, et korrelatiivne seos eksisteerib täiesti. 

Lissaboni lepingus on ka esmakordselt käsitlust leidnud keskkonna temaatika ja energeetikat puudutav jagu. Vaadeldes planeeritava ELi eelarve ridade sisemusse, võib näha, et roheline lähenemine (seda eriti energeetika kontekstis) on üpris rohkesti tähelepanu pälvinud – ridade tõusud on märkimisväärsed. 

Kokkuvõtvalt võib väita, et laias laastus on eesmärgid ja eelarveread kooskõlas, kuigi on valdkondi, millele oleks tulnud enam tähelepanu pöörata. Küll aga ei saa arvestamata jätta asjaolu, et ülalolev analüüs põhineb ELi eelarve eelnõul ning viimase informatsiooni kohaselt (seisuga november 2008) on selle maht vähenenud – täna räägitakse summast 116,1 miljardit eurot. Küsimus on, kas ja milliseid ridu on kärbitud ning milliseid suurendatud. 

Euroopa Parlamendi roll komitoloogiasüsteemis


Euroopa Parlament (EP) on oma olemuselt maailmas fenomenaalne nähtus – ei eksisteeri mitte ühtki sarnast seadusandlikku kogu, mis oleks otsevalitud ning nii laiapõhjaline. Kuigi ka täna on EP roll pigem tagasihoidlik, va eelarveküsimused ning laienemine, võib märkida, et sisuliselt esindab see suurimat legislatiivset võimu esindav institutsioon maailmas. Vaadeldes aga Euroopa Liidu (EL) süsteemi tervikuna, võib näha, et sel on iga liikmesriigi valitsemismasinast (mis enamjaolt põhinevad täielikul võimude lahususe printsiibil) erinev ülesehitus (rohketest analoogiatest hoolimata). 

Põhiline erinevus seisnebki juba mainitud võimude lahususe küsimuses – ELi institutsioonides ei ole see nii üheselt määratletud – näiteks täidab Nõukogu nii täidesaatvat kui ka seadusandlikku funktsiooni. Sellest tulenevalt on võimalik teha rida tähelepanekuid. 

Arvestades osalejate arvukust on igati loogiline, et mingisuguse efektiivsuse säilitamiseks pole võimalik EPle anda täielikke volitusi. Siiski ei tohi kindlasti selle rolli alahinnata – Euroopa “põhiväärtustest” rääkides on sel äärmiselt oluline osa. Omades võimalust printsipiaalsetes küsimustes kaasa rääkimiseks leevendub nn suletud uste poliitika probleem suurel määral. Võib muidugi eeldada, et tegemist on mõneti poliitika “mängimisega”, kuid igal juhul on kodanike tahe esindatud. See ongi EP olulisim ülesanne elik selle rolli komitoloogiasüsteemis peab hindama pigem kõrgelt. Seetõttu võib EP kasvavat mõju arvestada positiivse ilminguna. 

Asja pisut negatiivsem külg seisneb ekspertteadmiste olemasolus või pigem küll nende puudumises. Kas on EP esindajatel (MEPidel) piisavalt teadmisi, avaldamaks arvamust tõeliselt spetsiifilistel teemadel (näitena võib siinkohal tuua nii põllumajandus- kui ka fiskaalpoliitika)? Ilmselt on vastus eitav, mis tähendab, et mõni oluline otsus võibki selle taha seisma jääda. Arvestades aga MEPide kohalkäimise intensiivsust (mida isegi nende 200-eurone päevaraha pelgalt kohalkäimise eest liigselt suurendada ei suuda), on tulemuseks eeskätt vähene süvenemine. 

Kokkuvõtteks, vähendamaks läbipaistvuse ning legislatiivsuse probleemi, on EP kasvav osatähtsus komitoloogiasüsteemis kahtlemata tervitatav. Küll aga jääb lahtiseks selle osalemise võimekus.